С каких же пор казанские чуваши-мусульмане стали именовать себя татарами? И какова очень весомая роль в становлении этого процесса идеолога нового татаризма 19-века Шигабутдина Марджани
Из двух индоктринаций повлиявших на татаризацию чувашей, насильственной христианизации и пропаганды исламской татаризации, последняя освещена не так широко. Да и про насильственную христианизацию в последнее время перестали писать. Как будто этого крайне неприятного для чувашского народа периода в истории уже не было. Но попробуем все-таки посмотреть на пропаганду татаризации, проходившей вплоть до 1917 года, и почему многие чуваши начали называть себя татарами.
На пути поиска национальной идентичности у меня был период увлечения народной песней (в том числе и авторской песней, близкой по духу народному мелосу). Песня меня интересовала как духовное явление. К двухтысячным годам у меня складывалось системное знание о чувашской душе и – из сумеречного тумана интуиций и иллюзий вырисовывалась картина чувашской судьбы… Мне открывалась тайна подлинного звучания народной души… (Подтверждение своей «теории» я находил в сакрализованном исполнении песен Иосифа Дмитриева.
Урама тухсан эпир мӗн куратпӑр? Пасар саманине. Халь ӗлӗкхи пек мар вӗт. Енчен те совет саманинче пирӗн Ҫӗнӗ Лапсар посёлокӗнче икӗ лавкка кӑначчӗ (апат-ҫимӗҫ пирки каласан) пулсан, хальхи вӑхӑтра вара — туллиех. Анчах пасар самани хӑйӗн ӗҫне тӑватех — пӗрисем хупӑнаҫҫӗ, теприсем вара вӗсен вырӑнне йышӑнаҫҫӗ.
Ак, калӑпӑр, Почта ҫуртӗнче (эпир ҫапла 12-мӗш ҫурта калатпӑр, хайхи унта почта уйрӑмӗ вырнаҫнӑран), «Аккандӑн» лавкки пурччӗ. Шел те, ӗҫӗ каймарӗ вӗсен. Мӗншӗнне пӗлместӗп те анчах вӑл лавкка сутӑҫисем питех те чӑваш чӗлхинчен йӗрӗнетчӗҫ… Халь вӗсен вырӑнне Ҫӑкӑр пӗҫерекенсем йышӑннӑ.
Философи наукисен докторӗ, геолог, Шупашкар ҫумӗнчи Етӗрнекасси чӑвашӗ Геннадий Фёдорович Трифонов профессор 2018 ҫулхи чӳк уйӑхӗн 10-мӗшӗнче 80 ҫул тултарчӗ.
Чӑваш аксакалӗсен тӗп канашӗ ӑна, хӑйӗн хастар пайташне, юбилей ячӗпе сӑвӑллӑ салам янӑ. Акӑ вӑл:
«Ҫӳрерӗн Ҫӗр тавра,
Ҫӗр чӑмӑрӗ ҫавра.
Тем мӑннӑш Ҫӗр вара
Лекрех-и чӑмӑра?
Эппин, татах хутла,
Ӑс-хакӑла чутла.
...Ҫӗр чӑмӑрне пулах
Чӑваш тухрӗ палла».
Ӱкерчӗкре: Геннадий Трифонов (сылтӑмра) тата Молдави географе Дорин Лозовану (Станьял ялӗ, Краеведенипе туризм центрӗ, юпа 2018)
Кам-ха вӑл Елена Енькка?
Чернов Виктор Семёнович пур. Вӑрмар районӗнчи Шӑхальтен тухнӑ ҫын. Чӑваш культуринче те тарӑн суха касси тунӑскер. Вӑт ҫав ҫыннӑн хӗрӗ пулать те ӗнтӗ Елена Енькка.
Мӗнпе чапа тухнӑ-ха вӑл?
Икӗ кӑларӑмпа кун ҫути курнӑ "Повествование о чувашах" кӗнеке пур. Ҫавӑн авторӗ тата кӗнекене ӳкерчӗксемпе-карччынсемпе майлаштараканӗ — Елена Енькка.
«Всего четверть усилий для татаризации родственных нам чувашей. И про булгарские надписи на камнях.
Одной из причин массовой татаризации - политики ассимиляции нетатарского населения путем продвижения и внедрения элементов татарского языка, татарской культуры и религии в различных сферах жизни, во времена Российской Империи была активная деятельность татарских миссионеров. Действовали они среди чувашей в 18-19 веках, и вплоть до 1917 года. Другая причина – это насильственная христианизация.
Тяпкинла калаҫури «чӑваш чӗлхи пӗтнинчен, чӑваш халӑхӗ пӗтнинчен трагеди тумастпӑр, караул кӑшкӑрмастпӑр» теекен дискурс («Чӑваш халӑх сайчӗ». 21.09.2018.) ҫынсене калаҫтарчӗ, ҫынсемпе калаҫтарчӗ… Калаҫнӑ ҫемӗн, шухӑшланӑ ҫемӗн эп анӑраса та анӑраса пытӑм: «Камсем эпир?..» Чунпа хама ҫывӑх ҫынсемех мана: «Мӗн тӑван-ха ӗнтӗ, ним те тума ҫук. Ку вӑл естествеллӑ процесс», – тесен эп тӳнсе кайманни кӑна. Хыт чӗреллӗхе, чул чӗреллӗхе епле ӑнланмалла/ӑнлантармалла?
Ева Николаевна Лисина, "Вӗҫекен кӳлӗ" калав авторӗ
Чӑваш ҫыравҫин Ева Лисинан "Вӗҫекен кӳлӗ" ятлӑ калав пур. Ӑна хальхи вӑхӑтра Тетелте ҫӑмӑллӑнах вуласа тухма пулать.
Мӗн ҫинчен-ха калав? Пӗр кӳлӗ пур. Анчах та ҫав кӳлӗ сасартӑк ҫухалать. "Вӗҫсе каять". Калав ак ҫапла вӗҫленет:
Ватӑлтӑм та, ҫавах пурӑнасчӗ-ха, хамӑр кӳлӗ каялла вӗҫсе киличчен пурӑнасчё.
Основной задачей данной статьи является выявление родов, в которых встречается имя Микей, и довести до читателей правильную, подтвержденную документами информацию о вожаке крестьян-новокрещенов Курмышского и Ядринского уездов в Крестьянской войне под предводительством Е. И. Пугачева в 1773- 1775 гг. В замечаниях (п.7) к статье « О Михаиле Иванове Негее » от от 19 апреля 2012 г. (смотри ниже) мной было предложено историкам из гуманитарного института составить родословную рода Негея хотя бы на 100 персон, это повторено в комментариях к статье М.
ХИСЕПЛӖМӖРСЕМ!
Ку таранччен нихӑҫан та никамӑн юбилейӗпе ҫыхӑннӑ мероприятиӗнче те пит сӑмах хушсах курманччӗ пулмалла-ха эп. Ҫавӑнпа та эп теме пула мана ҫак хам сӑмаххӑма сирӗн умӑрта тухса калама май туса паракансене тав сӑмахне каласшӑн.
Паян кун республикӑмӑрта хам чи хисеплекен ҫынсенчен пӗри пирки калаҫма лекни мана пӗр ним хумхантармасӑр тӑма пултармастех. Ҫапах та пӗр темиҫе сӑмах хушма хӑю ҫитерем-ха.